Sandra Kok

In deze reeks stellen we tot aan gemeenteraadsverkiezingen in maart, onze kandidaten voor. Hieronder een interview met Sandra Kok, nummer 7 op de kandidatenlijst voor Barendrecht.

Naam:     Sandra Kok

Leeftijd:   48 jaar

Functie:   auteur/blogger, secretariële ondersteuning

Waar in Barendrecht woon je en wat is het mooiste plekje in de wijk?
Momenteel woon ik in de wijk “ havenkwartier “ in Carnisselande.
Er zijn 2 fijne plekken in de wijk, één plek waar ik graag wandel, is het gedeelte achter de eindhalte van de tram bij de blauwe brug over de Gaatkensplas. Je kunt vanaf daar heerlijk verder wandelen richting de scouting of juist de koedood of de trappen nemen naar het uitkijkpunt wat wij “ carnisselanders “ gekscherend “ de Bult” noemen.

De tweede fijne plek is het horeca gedeelte op het plein bij het Havenhoofd. Gezellig een latte of muntthee doen met vriendinnen tijdens het shoppen of om lekker te eten en bij te praten.

Welke Barendrechter inspireert je?
Jürgen de Boom van restaurant de olijfboom. Wat hij in korte tijd heeft neergezet qua restaurant en nog immer populair is. Van niets naar een klasse restaurant ! De setting, ambiance, het eten, het is een belevenis, een avondje uit.  Ik vind hem inspirerend omdat je met hard werken, inzet en lef je doel kunt bereiken ! Hun doorzettingsvermogen en daadkracht bewonder ik zeer.

Hoe ziet jouw ideale Barendrecht voor jou eruit, en wat zou je willen veranderen?
Mijn ideale Barendrecht is een groen Barendrecht, waarbij de zuidpolder onaangetast blijft en er een einde komt aan beton en lukraak bouwen.

Dat eerst de leegstand opgelost wordt op bijv bedrijventerrein ziedewij. Los dit creatief op door deze leegstaande kantoorpanden te herinrichten. Bijv duurzame appartementen voor starters of gezinnen in nood ( scheidingen, statushouders) deze liggen dan vlakbij het station, scholen, sportvelden en winkels. Zodat ook het gedeelte in Barendrecht rond de Gouwe, een boost krijgt. ( winkels, scholen, sportverenigingen ) Hiermee los je het tekort aan sociale huurwoningen op en indirect ook de schuldenproblematiek na echtscheiding. Bij een scheiding is het vaak zo dat men snel woonruimte nodig heeft en dan kom je al snel in de vrije sector huur. Met alle gevolgen van dien. Er is genoeg leegstand waar we leuke initiatieven voor kunnen bedenken. Een bowlingbaan, indoor  trampoline velden, bios…En dit alles tegen kleine prijzen of zelfs gratis. Ook zou het geweldig zijn als de jongeren in Barendrecht wat meer vertier kunnen zoeken en niet aangewezen zijn op omliggende gemeenten of op  de straat om elkaar te ontmoeten.

Waarom heb jij je beschikbaar gesteld voor een plaats op de kandidatenlijst?
Ik ben een geboren en getogen Barendrechtse. In de loop der jaren heeft Barendrecht veel veranderingen doorgemaakt zowel positief als negatief.

Om mee te kunnen denken, een stem te hebben bij beslissingen, moties, heb ik me kandidaat gesteld. Voor een nog leuker, veiliger, socialer Barendrecht !

Welke standpunten zijn voor jou van belang?
Zeker zijn van goede jeugdhulp ! ( eerste hulp bij scheiding, dmv coaches en kindbehartigers )

Zeker zijn van meer én betaalbare huurwoningen

Zeker zijn van vervoer binnen Barendrecht van carnisselande tot het station en vice versa

Wat hoop je te bereiken als je straks gekozen wordt?
Dat we als lokale PvdA de raad kunnen overtuigen dat het anders, socialer en progressiever kan in Barendrecht. Dat er veel meer speelt waar nu te weinig aan gedaan wordt. Onze lokale PvdA is er voor iedereen en niet slechts 1 doelgroep. We zullen meer “ out of the box “  moeten denken in onze huidige veeleisende maatschappij. En niet achter de feiten aanlopen.

Wat is momenteel voor jou de belangrijkste politieke issue in Barendrecht en hoe moet PvdA zich daarin opstellen?
Armoede, de Klijnsma gelden ( kindpakket )  Het geld gaat overal naartoe behalve naar de gezinnen, die het nodig hebben. Als lokale PvdA moeten we ons er hard voor maken dat het wél naar de juiste doelgroep gaat. Zorg en welzijn, zorg moet adequater en efficiënter. Goede zorg moet voor iedereen beschikbaar zijn zonder wachtlijsten.