Vandaag vond de vergadering van de Commissie Algemene Zaken en Financiën plaats. Tijdens de vergadering zijn de volgende belangrijke onderwerpen aan bod gekomen:
- Tussenrapportage 2024 (Adviserend)
- Vormen rentereserve Stationstuinen (Adviserend)
- Vaststelling 3e wijziging GR SVHW 2023 (Adviserend)
- Zienswijze Verordening leningen bussen en stallingen MRDH (Adviserend)
1) Tussenrapportage 2024: Positief financieel resultaat, maar kwetsbaar door incidentele meevallers
De Tussenrapportage (TURAP) 2024 presenteert een positief financieel resultaat van €1,3 miljoen. De PvdA-fractie waarschuwde echter dat dit resultaat voornamelijk te danken is aan incidentele meevallers, zoals grondverkopen en onttrekkingen uit reserves. De fractie riep op tot een duurzamer financieel beleid dat minder afhankelijk is van eenmalige voordelen, om de financiële stabiliteit van de gemeente op de lange termijn te waarborgen.
Daarnaast uitte de fractie haar zorgen over de grote tekorten binnen het sociaal domein. In programma 7 werd een tekort van €200.000 gesignaleerd voor WMO-voorzieningen voor gehandicapten, en een structureel tekort van €490.000 in de jeugdzorg. De PvdA stelde vragen over de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen, zoals strengere controle en samenwerking met zorgaanbieders, en vroeg zich af of aanvullende bezuinigingen nodig zijn om de structurele tekorten aan te pakken.
Ook werd de vraag behandeld inzake de stijging van loonkosten door de cao-afspraken. De PvdA merkte op dat de cao-stijging voor gemeenteambtenaren in de begroting is verwerkt, waarbij het college een stelpost van € 1,48 miljoen heeft opgenomen voor loon- en prijsontwikkelingen. Echter, de werkelijke kosten van de cao bedragen € 1,7 miljoen, wat resulteert in een tekort van € 200.000. Dit tekort is niet eenmalig, aangezien de stelpost structureel is opgenomen voor de komende jaren. De PvdA vroeg het college waarop de stelpost van € 1,48 miljoen is gebaseerd, gezien het feit dat de daadwerkelijke cao-kosten hoger uitvallen. Daarnaast werd gevraagd hoe het college dit tekort in de toekomst gaat aanpakken en structurele tekorten door cao-stijgingen in de komende jaren wil voorkomen.
Tot slot kwam ook de vraag aan de orde over de weerstandsratio en de mogelijke financiële druk. Het college gaf aan dat eventuele ontwikkelingen met financiële consequenties tussen augustus en december 2024 apart aan de raad zullen worden voorgelegd, of zullen worden meegenomen in de slotwijziging van 2024. Hoewel er een proces is om hiermee om te gaan, uitte de PvdA haar zorgen over de huidige weerstandsratio van 0,8, die onder het streven van 1,0 zit zoals vermeld in de voorjaarsnota. De fractie vroeg het college wat het plan is als de slotwijziging van 2024 nog meer financiële druk oplevert, en hoe de gemeente zich daarop zal voorbereiden.
2) Vormen rentereserve Stationstuinen roept vragen op
Het voorstel om een rentereserve te vormen voor het project Stationstuinen werd eveneens besproken. De PvdA stemde in met het voorstel, maar sprak haar zorgen uit over de impact hiervan op het weerstandsvermogen van de gemeente. De algemene reserve wordt door deze vorming met €1,3 miljoen verlaagd, wat de financiële buffers van de gemeente verkleint.
De wethouder heeft toegezegd dat de Raad tijdig en transparant zal worden geïnformeerd over de financiële ontwikkelingen en risico’s die mogelijk voortkomen uit dit project.
3) Vaststelling 3e wijziging GR SVHW 2023 (Adviserend)
Met de toetreding van de gemeente Geertruidenberg per 1 januari 2025 brengt de derde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling SVHW 2023 hoofdzakelijk aanpassingen in de bestuursstructuur en stemverhoudingen. Aangezien er geen beleidswijzigingen of financiële gevolgen zijn, heeft de PvdA ingestemd en de wijziging als hamerstuk aangewezen voor de raadsvergadering.
4) Zienswijze Verordening leningen bussen en stallingen MRDH (Adviserend)
De verordening maakt het voor concessiehouders mogelijk om leningen aan te vragen voor het ontwikkelen van busstallingslocaties en het bevorderen van zero-emissiebussen. De PvdA steunt deze verduurzamingsmaatregel, die aansluit bij de ambities van de regio om de CO2-uitstoot te verminderen en het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken. Dit stuk is eveneens aangemerkt als hamerstuk voor de raadsvergadering.