Motie Raden in Verzet

Tijdens de raadsvergadering afgelopen dinsdag 22 september 2020 heeft fractievoorzitter Winnie Hofland de motie ‘Raden in verzet’ ingediend namens de PvdA Barendrecht. De motie is aangenomen door de raad. ‘Raden in verzet’ is een initiatief van de Zoetermeerse gemeenteraad om een vuist te maken tegen het financieel afknijpen van gemeenten door het rijk.

Raden in verzet

Gemeenten zijn door een scala aan maatregelen vanuit Den Haag in financiële nood gekomen. Zo krijgen fusiegemeenten minder geld dan de eerder de afzonderlijke gemeenten, vanuit de Haagse gedachte dat fusies besparingen opleveren. In de praktijk valt dat meestal tegen.

Verder werd de WMO aan gemeenten uitbesteed, maar moesten ze die sociale taken uitvoeren voor minder geld dan het rijk er vroeger aan besteedde. Volgens Zoetermeerse raadsleden onderschat het rijk – ondanks de vele noodkreten die gemeenten naar Den Haag hebben gestuurd – hoe nijpend de financiële situatie is op lokaal niveau.

“We zijn toe aan de eerste concrete actie. Samen met de VNG hebben we ge­werkt aan een motie die helpt om samen massa te maken om de financiële po­sitie van gemeenten te versterken. Die motie gaan we op 25 september aan de ALV van de VNG voorleggen – we hopen dat u allemaal meedoet – en vervol­gens kan de VNG ermee aan de slag.” Aldus het actiecomité Raden in Verzet.

Ook in Barendrecht sluiten wij ons aan bij deze motie.

Motie Raden in Verzet gemeente Barendrecht