Informatieavond Oude Dorpskern

7 maart 2024

De Vereniging Dorpskern Oud-Barendrecht organiseerde op 6 maart een informatieavond die in het teken stond van de toekomstige ontwikkelingen en het behoud van de Oude Dorpskern. Hierbij was de PvdA was ook aanwezig.

Aan bod kwam onder andere de recente uitbreiding van de terrassen en de invloed daarvan op de buurt. Bestuurslid Veiligheid Wilco Andeweg lichtte toe dat eventuele overlast door de uitbreiding van de terrassen beheersbaar is gebleven en sprak de hoop uit dat met nieuwe maatregelen, waaronder cameratoezicht dat aansluit op het netwerk in Rotterdam, toezicht en handhaving verder zullen verbeteren.

In gesprek met journalist Lex Bezemer besprak Ronald Schneider zijn ervaringen als burgemeester van Barendrecht. Hij ging o.a. in op het evenwicht tussen het leiden van grote regionale initiatieven en het aandacht geven aan lokale aangelegenheden, zoals het hondenbeleid. Ook de toekomstige ontwikkeling van de Oude Dorpskern was onderwerp van gesprek, specifiek de aanpassingen van de openbare ruimte vanwege klimaatveranderingen. Daarnaast benadrukte hij het belang van het behoud van cultureel erfgoed, terwijl hij ook het belang erkende van het scheppen van mogelijkheden voor ondernemers om hun zaken te ontwikkelen.

Nieuwe ondernemers in de Dorpsstraat kregen de kans hun plannen te presenteren, waaronder de opening van winkels en de geplande verbouwing van Italiaans restaurant PaPi. Hun bijdragen gaven een blik op de commerciële dynamiek en verwachte groei in de wijk.

Renée Ranti – Prins van Sedob sprak over de noodzaak van vrijwilligers voor de organisatie van gemeenschapsevenementen. Er werd gewezen op het belang van lokale betrokkenheid bij evenementen als het Bevrijdingsontbijt, de NazomerGrill en het WinterFeest.

De bijeenkomst werd afgesloten met een blik op de toekomst, waarbij de aanpak van wateroverlast en de promotie van lokale monumenten centraal stonden. Ook werden aanwezigen aangemoedigd om bij te dragen aan de ontwikkelingsplannen voor het dorpscentrum.

Bijeenkomst Oude Dorpskern