PvdA Barendrecht stelt na inbraak Het Kruispunt vragen over veiligheid

4 februari 2024

In de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 februari is er ingebroken in gebouw Het Kruispunt. Tot nu toe is bekend dat de inbrekers voornamelijk vernielingen hebben aangebracht aan de benedenverdieping en taart hebben gegeten. De afgelopen periode zijn er vaker meldingen gemaakt van inbraak en vernieling in en aan verschillende panden op de Middenbaan. Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van PvdA Barendrecht de volgende vragen:

Wat is de aanrijtijd van het beveiligingsbedrijf waar Het Kruispunt op is aangesloten?

In gebouw Het Kruispunt is er regelmatig, bijna wekelijks, brandalarm. Dit alarm ontstaat in de parkeergarage van de naastgelegen supermarkt.
Is het college op de hoogte van het bijna wekelijkse brandalarm in het pand?
Is het college op de hoogte dat de bijna wekelijkse brandalarmen meestal voortkomen uit rokende jongeren in de parkeergarage?
Wat gaat het college doen om de frequentie van de brandalarmen te verminderen?
Omdat dit met zulke regelmaat gebeurt en er ‘niks’ aan de hand blijkt te zijn bij meldingen. Reageert het beveiligingsbedrijf wel afdoende?

In Het Kruispunt is er sprake van achterstallig onderhoud.
Op verschillende plekken hangen de plafondplaten los. In de bibliotheek zijn daarom ook bepaalde stukken afgezet zodat bezoekers deze niet op hun hoofd krijgen. Op andere plekken zijn preventief plafondplaten weggehaald door medewerkers. Dit is een probleem dat steeds lijkt terug te keren. Wat gaat het college doen om dit probleem permanent op te lossen?
Op dit moment hangen de plafondplaten al enkele maanden los. Op welk termijn wordt het probleem van vraag 5 opgelost?