Eenmalige subsidie voor maatschappelijke organisaties die buiten de boot vallen

Door Marcel Eichhorn op 26 oktober 2020

PvdA Barendrecht roept de raad op Barendrechtse Maatschappelijke organisaties die buiten de boot vallen bij subsidieversttrekking 2021 eenmalig een subsidiebedrag te verstrekken.

PvdA Barendrecht heeft bij de commissie P&C op maandag 26 oktober een motie voorgelegd aan de raad om in 2021 een eenmalige subsidie te verstrekken aan Stichting Velerlei,  De Barendrechtse Uitdaging, Stichting Kleurrijk en Repair Café Barendrecht.

De Raad heeft in 2021 de huidige beleidsregels voor subsidieverstrekking op de agenda gezet. Tot dusver is er voorrang voor bestaande organisaties ten opzichte van “nieuwkomers”. Door deze beleidsregels vallen veel organisaties al jaren buiten de boot. PvdA Barendrecht vindt dat organisaties als Stichting Velerlei, De Barendrechtse Uitdaging, Stichting Kleurrijk en Repair Café Barendrecht een belangrijke taak in onze samenleving vervullen. Enerzijds als verlengstuk van de gemeente anderzijds met hun dienstverlening voor onze inwoners.

Het belang van deze organisaties is door alle andere fracties onderschreven tijdens de commissiebespreking. Juist deze organisaties verzorgen een taak bij aanpak van eenzaamheid, het bieden van vrijetijdsbesteding en contacten, maatschappelijke integratie, signalering, doorverwijzing en directe hulp in zeer brede zin aan onze inwoners en organisaties. Of het nu gaat om een luisterend oor, een leuke middag of directe hulp in de vorm van het verstrekken van spullen die een 2e leven krijgen, deze organisaties staan voor onze inwoners klaar.

De fractie van PvdA Barendrecht acht het noodzakelijk dat deze organisaties in hun taken financieel gesteund worden door de gemeente. Net als andere organisaties die deze steun wel al jaren krijgen.

De coronacrisis en maatregelen raken alle inwoners, maar ook organisaties. In een tijd van crisis kunnen de vrijwilligers een verschil maken, maar dat kunnen zij niet zonder middelen.

Op 10 november wordt de motie “steun maatschappelijke organisaties” van PvdA Barendrecht behandelt in de raad. Bij voldoende steun door de andere fracties kunnen Stichting Velerlei, De Barendrechtse Uitdaging, Stichting Kleurrijk en Repair Café Barendrecht ook in 2021 mooie dingen blijven doen voor onze inwoners, daar rekenen wij op!

Fractie PvdA Barendrecht

motie steun maatschappelijke partners

Marcel Eichhorn

Wie ben ik? In Dordrecht geboren en getogen en in 2010 met vrouw en zoon van Dordrecht ‘geëmigreerd’ naar het mooie Barendrecht. In het Dordtse heb ik vanaf mijn 18e altijd bestuurlijke functies gehad. Van voorzitter van jeugdsociëteit Spirit tot bestuurder van het openbaar primair onderwijs Dordrecht. Mijn bedrijf Zet Duurzaam Stappen in het centrum